آشنایی با انواع نژادها

همه چیز درباره گربه اسکاتیش فولد

  • آشنایی با گربه اسکاتیش


گربه اسکاتیش با جثه ای متوسط و پشمالو، چشمانی درشت دارد که بر روی کله ای گرد قرار گرفته است. علت معروف بودن این گربه ظاهر جغد مانند آن است که به دلیل خم شدن گوش هایش به سمت جلو می باشد. به این گربه، گربه اسکاتیش فولد هم گفته می شود و اگر گوش هایش خم نباشد به آن اسکاتیش فولد با گوش صاف گفته می شود که در ایران به آنفولد معروف است. گوش های خم شده و صورت و بدن گرد و تپلی که دارند، آنها را بیشتر شبیه به خرس های کوچولو کرده است تا یک گربه معمولی.

طول عمر: ۱۱ تا ۱۴ سال

گربه های اسکاتیش علاقه ندارند که مدت زیادی تنها بمانند. نسبت به سایر گربه ها فعال تر هستند و سطح فعالیت آنها متوسط است. این گربه ها با آنکه معمولا مهربان و آرام هستند، گاهی بسیار مغرور می شوند و لجبازی می کنند. همچنین این گربه بسیار علاقمند است که فقط یک صاحب داشته باشد و با صاحبش ارتباط صمیمی برقرار می کند.

ویژگی های ظاهری نژاد Scottish Fold

  • اندازه گربه: متوسط
  • رنگ چشم: آبی، سبز، طلایی
  • اندازه موها: کوتاه، متوسط، بلند
  • رنگ موها: سفید، آبی، کرم، قرمزآجری، نقره ای، کامئو، قهوه ای، کرم آبی، لاک پشتی، سیاه

شخصیت گربه اسکاتیش فولد

این نژاد، گربه‌ای است که زیبایی در وجود او نهاده شده است.

این گربه‌های دوست‌داشتنی، با انرژی و فعالانه به دنبال همراهی با انسان هستند و به وضوح از آن لذت می‌برند.

همه آن‌ها رفتارهای بامزه خاصی از خود نشان می‌دهند.

خیلی پیش می‌آید که ببینید گربه اسکاتیش روی پاهای عقبی خود ایستاده یا به پشت روی زمین خوابیده است.

این گربه‌های باهوش و تعامل‌گر عاشق بازی هم هستند و اغلب از پازل‌های مخصوص گربه‌ها و حتی بازی‌های رفتن و آوردن اسباب‌بازی لذت می‌برند.

 

قد: ۲۵ تا ۳۱ سانتی متر

ویژگی های کلی نژاد اسکاتیش فولد

مهربانی با خانواده:           عالی

دوستی با دیگر حیوانات:   خوب

ریزش مو:                       متوسط

میزان بازیگوشی:             متوسط

میزان سروصدا:                متوسط

دوستی با کودکان:           عالی

دوستانه با غریبه ها:        متوسط

سهولت تمیزکاری:           کم

هوش:                           خوب

 

محل تولد: اسکاتلند

تاریخچه تولد گربه اسکاتیش فولد

ماجرا از سال ۱۹۶۱ در پرتشایر اسکاتلند آغاز شد. یک جهش ژنتیکی در یک گربه به شکل طبیعی و بدون دستکاری های آزمایشگاهی رخ داده بود که موجب شده بود گوش های این گربه به شکل غیر معمولی خم شده و تا خورده شود. ثمره این جهش یک ژن غالب بود. ژن غالب به این معنی است که اگر یکی از والدین ژن گوش عادی و دیگری ژن گوش تا شده را داشته باشد بچه گربه حاصل دارای گوش های تا شده خواهد بود. به همین سبب، هنگامی که مزرعه داری به نام ویلیام راس که علاقه شدیدی به گربه‌ها داشت؛ (Susie) سوزی، اولین گربه اسکاتیش فولد را یافت؛ مشاهده کرد بچه گربه های او نیز دارای همین شکل گوش هستند. او یکی از دو بچه گربه را خریداری کرد و از آن نسلی را پرورش داد و در نهایت آن را به عنوان نژاد جدیدی از گربه به ثبت رساند.

در حالیکه این نژاد توسط انگلیسی ها تاسیس شده اما به اندازه ای که در آمریکا معروف شده و محبوبیت دارد نتوانسته جای خود را در دل انگلیسی ‌ها باز کند! شاید کمتر بودن علاقه انگلیسی‌ها به این گربه به این دلیل است که گوش های خمیده این نژاد ممکن است خطر ابتلا به عفونت‌ های قارچی و… و همچنین مشکلات غضروفی در گوش را در این گربه ایجاد کند.

حرکت محدود نژاد اسکاتیش فولد

با همه این‌ها، گربه‌های اسکاتیش فولد با مشکل محدودیت در حرکت مواجهند.

این محدودیت در حرکت فقط به گوش‌هایشان محدود نمی‌شود بلکه شامل دیگر قسمت‌های بدنشان نیز می‌شود.

گربه‌های  این نژاد گربه‌هایی دوست‌داشتنی و مهربانند که به دنبال همراهی کردن انسان هستند.

تنها نکته منفی این نژاد این است که اگر به صورت تمام وقت کار می‌کنید یا بیشتر اوقات بیرون از خانه هستید، این گربه انتخاب مناسبی برایتان نخواهد بود.

علاقه به کودکان و حیوانات خانگی

گربه Scottish Fold یک انتخاب عالی برای خانواده ‌های دارای فرزند است. این گروه عاشق بچه های مودب است و از بازی با بچه ها به شدت لذت می برد. بازی های فکری که هوش و توانایی های ذهنی او را به چالش میکشند بسیار برایش مناسب اند. همچنین این گربه های مهربان یک دوست خوب برای سگ های اجتماعی و علاقمند به گربه ها هستند.

نکته: توجه کنید که حیوانات خانگی را به آرامی و مرحله مرحله با یکدیگر آشنا و معرفی کنید.

همه اسکاتیش‌ها گوش‌هایشان تا خورده نیست!

با وجود تمامی این‌ها، همه بچه‌ها گربه‌هایی که در یک زایمان از نژاد اسکاتیش فولد متولد می‌شوند، لزوماً با جهش ژنی مواجه نیستند که منجر به تا خوردگی گوش‌هایشان شود. در واقع تولید مثل این گربه‌ها باید با برنامه صورت بگیرد.

اسکاتیش‌ها گربه‌های پر سر و صدایی نیستند اما زمانی که صدای آن‌ها شنیده می‌شود، صدایی نازک با محدوده صوتی نرم و لطیف است.

اسکاتیش فولدها هم در نوع مو کوتاه و هم نوع مو بلند وجود دارند که به نوع مو بلند آن‌ها گاهی گربه هایلند فولد (Highland Fold cat) نیز گفته می‌شود.

این گربه‌ها دم‌های بلندی دارند که گاهی سر دمشان گرد است.

تغذیه مناسب

بهتر است به این نژاد گربه تا حد امکان کربوهیدرات ندهید و  غذای آنها مخلوطی از مواد خشک و تر باشد. تغذیه مناسب و مورد علاقه این گربه، گوشت خام و تازه است. برای توله گربه اسکاتیش گوشت مرغ، بوقلمون و گوساله و یا حتی جگر مرغ بسیار لذیذ است. گربه های بزرگسال این نژاد را می توانید علاوه بر گوشت با سبزیجات و یا لبنیات هم تغذیه نمایید. مهمترین نکته برای تغذیه این گربه این است که آن را در وزن مناسب نگه دارید و مانع از چاقی آن شوید که  بهترین راه برای حفظ سلامت گربه است.

نکات مراقبت و نگهداری

حتما حداقل هفته ای یک بار این گربه ها را برس بکشید و نوازش کنید. این کار علاوه بر اینکه موجب ایجاد صمیمیت و محبتی که گربه اسکاتیش به آن نیاز دارد می شود، باعث می شود که چربی در سطح پوست پخش شود. برای جلوگیری از بیماری های لثه ای رایج بین گربه ها، حتما دندان آنها را مسواک بزنید. توصیه می شود چند مرتبه در هفته این کار را انجام دهید. هر چند هفته یک بار، ناخن آنها را کوتاه کنید تا هم از گربه مراقبت شود و هم از شما.

در گوشه داخلی چشم این گربه ها معمولا ترشحاتی تولید و جمع می گردد که باید مرتبا توسط یک دستمال که نرم و مربوط است، تمیز و پاک شود. گوش این گربه ها به دلیل خم بودن محل احتمالی تجمع کثیفی می باشند. به همین دلیل هر هفته گوش آنها باید چک شود و در صورت کثیف بودن با پنبه یا گوش پاک کنی که با الکل مرطوب شده است، تمیز گردد.

بستر گربه اسکاتیش را همواره تمیز کنید تا از بروز هرگونه بیماری جلوگیری شود. این گربه به سرعت و آسانی با سایر حیوانات و گربه ها ارتباط برقرار می کند اما باید بدانید که این گربه تا حد امکان نباید در محیط خارج از خانه قرار بگیرد و با گربه های دیگر بازی کند. زیرا خطر ابتلا به بیماری های عفونی را افزایش می دهد.

اگر دوست داشتید از این گربه ها داشته باشید، برای خرید با شماره های سایت تماس بگیرید

https://petsaadat.com/

دیدگاهتان را بنویسید