آموزش نگهداری

همه چیز درباره سگ مبتلا به ویروس پاراوا

بیماری پاروا سگ، نوعی بیماری عفونی ویروسی است که سگ‌ها را مبتلا می‌کند. سگ‌های واکسینه نشده در اثر تماس با مدفوع سگ مبتلا به پارو اویروس به این بیماری ویروسی مبتلا می‌شوند. سگ مبتلا به ویروس پاراوا تعدادی علائم گوارشی را تجربه می‌کند. ویروس پاراوا در روده التهاب ایجاد کرده و باعث تخریب بافت آن می شود.

سگ مبتلا به پارواویروس علائم استفراغ، تب، لاغری، اسهال و ضعف عمومی را تجربه می‌کند. همچنین بیماری پاروا سگ در برخی از حیوانات باعث ایجاد برخی علائم عصبی مانند تشنج، ناتوانی در حرکت و ضعف عضلات می‌شود. بیماری پاروا سگ حتی در برخی موارد شدید می‌تواند باعث مرگ و میر در این حیوانات شود.

به این علت که ویروس پاراوا برای مدت طولانی در محیط زنده می‌ماند، واکسیناسیون سگ‌های سالم برای پیشگیری از ابتلا به پارواویروس ضروری است. یک سگ مبتلا به ویروس پاراوا می‌تواند باعث شیوع این بیماری در بین سگ‌های سالم شود. بنابراین قرنطینه سگ بیمار یک اقدام ضروری است.

اما راهکارهای بسیار زیادی برای پیشگیری و حتی درمان سگ مبتلا به ویروس پاراوا وجود دارد که با یادگیری آنها می توانید از مرگ حیوان خانگی خود جلوگیری کنید.

بیماری پاروا در سگ

ویروس پاراوا (parvovirus) چیست؟

بیماری پاروا سگ، نوعی عفونت واگیر ویروسی است که معمولا در سگ‌های جوان (زیر ۶ ماه) و سگ‌های بالغ واکسینه نشده دیده می‌شود. البته پاروویروس در گربه، خرگوش و برخی پرندگان نیز یافت می‌شود، اما این عفونت ویروسی بیشتر در میان سگ‌ها شناخته شده است. پاروویروس با ایجاد التهاب در روده، ممکن است در نهایت باعث مرگ سگ مبتلا به پارواویروس شود.

مشکلات گوارشی، از جمله علائم اولیه ناشی از عفونت پارواویروس است. التهاب روده با ایجاد اختلال در سیستم گوارشی، باعث بروز علائمی مانند اسهال و استفراغ می‌شود. این شرایط نه تنها باعث از دست رفتن آب و الکترولیت، بلکه در ادامه باعث ضعف و ناتوانی سگ خانگی بیمار و در نهایت مرگ حیوان می‌شود. همچنین ضعف سیستم ایمنی می‌تواند باعث بروز عفونت ثانویه شود.

بیماری پاروا در چه نژاد هایی به وجود می آید؟

ما در این قسمت نژاد هایی که مستعد این بیماری هستند را معرفی می کنیم. هم چنین برای اطلاعات دقیق تر در این باره می توانید با شماره ای که در سایت پت شاپ سعادت قرار داده شده است تماس بگیرید.

بیماری پاروا در سگ روتوایلر

با این که نژاد روتوایلر از نژاد های بسیار قوی و سالم است، با این حال ویروس پاروا در سگ نیز روتوایلر مشاهده شده است.

 بیماری پاروا در سگ پیت بول آمریکایی

سرسختی و شجاعت سگ پیت بول آمریکایی از ویژگی های این نژاد است، با این حال این نژاد نیز مستعد بیماری پاروا است.

بیماری پاروا در سگ ژرمن شپرد

از نژاد های دیگری که این بیماری در آن ها دیده شده است، نژاد ژرمن شپرد می باشند.

این سگ ها با این که مقاومت بسیار بالایی دارند، با این حال درگیر این ویروس می شوند.

راه های جلوگیری از ویروس پاروا

بیماری پاروا در سگها یکی از خطرناک ترین بیماری ها است، برای جلوگیری از آن بهتر است که سگ‌ ها و هم چنین توله‌ سگ‌ ها از شش هفتگی به بعد علیه پاروا واکسینه شوند.

علائم سگ مبتلا به ویروس پاراوا

پارواویروس در سگ های خانگی می تواند منجر به بروز علائم زیادی شود. شناخت این علائم به صاحبان حیوانات خانگی کمک می کند تا هر چه زودتر برای درمان سگ مبتلا به ویروس پاراوا اقدام کنند. برخی از مهمترین علائم سگ مبتلا به ویروس پاراوا عبارتند از:

  • استفراغ
  • اسهال خونی
  • تب
  • کاهش اشتها
  • بی حالی و ضعف

علائم بیماری پاروا سگ، ناشی از عوارضی است که این ویروس در اثر التهاب روده ایجاد می‌کند. با بروز التهاب در روده، این علائم گوارشی ایجاد شده و حتی ممکن است باعث مرگ سگ خانگی شما شوند. علاوه بر این عوارض گوارشی، در برخی از موارد بیماری پاروا سگ، مشکلات عصبی مانند تشنج و ناتوانی در حرکت نیز ایجاد می‌شود‌.

عوارض گوارشی پارواویروس سگ عوارض عصبی پارواویروس سگ
اسهال و استفراغ تشنج
تب لرزش اندام‌ها
کاهش اشتها، ضعف و بی حالی ناتوانی حرکتی

شناخت دقیق علائم به تشخیص زودهنگام بیماری سگ کمک می‌کند. در کنار علائم بالینی، از برخی روش‌های آزمایشگاهی نیز برای تشخیص پاروویروس سگ استفاده می‌شود. پس از تشخیص، باید درمان سگ را آغاز کنید. درمان پاروویروس سگ بهتر است تحت نظر یک دامپزشک انجام شود.

parvovirus

راه های جلوگیری از ابتلا به پارواویروس در سگ ها

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. خوشبختانه راهکارهای زیادی برای پیشگیری از بروز ویروس پاروار در سگ های خانگی وجود دارند که مهمترین آنها عبارتند از:

  • واکسیناسیون منظم: واکسیناسیون مهم ترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به بیماری پاروا سگ است. علاوه بر واکسیناسیون اولیه، در بازه‌های زمانی مشخص شده نیز باید توله سگ علیه پاروویروس واکسینه شود. همچنین باید سگ بالغ خانگی خود را نیز به طور منظم علیه این بیماری ویروسی واکسینه کنید.
  • اجتناب از تماس با سگ مبتلا به پارواویروس: با توجه به ماهیت واگیر بیماری پاروا سگ، برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ویروسی، باید سگ خانگی خود را از سگ مبتلا به ویروس پاروا دور نگهدارید. حتی تماس با مدفوع سگ آلوده نیز می‌تواند باعث انتقال این بیماری شود.
  • توجه به بهداشت محیط: با توجه به اینکه ویروس پاروا می‌تواند برای مدتی قابل توجه در محیط زنده بماند، برای به حداقل رساندن احتمال ابتلا به بیماری پاروا سگ، باید محیط زندگی، ظروف غذا و محل خواب سگ خانگی خود را به طور منظم ضد عفونی کنید. همچنین برای پیشگیری از انتقال بیماری، سگ خانگی خود را باید از سایر حیواناتی که احتمال بیماری آنها وجود دارد، دور نگهدارید.
  • معاینه منظم سگ خانگی: برای آگاهی زودهنگام از وجود هر گونه مشکل در سلامتی، برای انجام معاینات دوره‌ای باید سگ خانگی خود را به کلینیک دامپزشکی ببرید. حتی می توانید از طریق مشاوره آنلاین از یک دامپزشک باتجربه مشورت بگیرید.

جدول اطلاعات

جدول زیر برای شناخت دقیق تر از پاروا در سگ جمع آوری شده است :



 

موضوع بیماری پاروا در سگ
نژاد های مستعد روتوایلر، ژرمن شپرد و …
ایا این بیماری خطرناک است می توان این بیماری را درمان کرد
در چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم زمانی که اولین علائم را در پت خود مشاهده کردیم
آیا هزینه درمان بالاست؟ هزینه ها در کلینیک های مختلف، متفاوت خواهد بود

 

روش‌های تشخیص بیماری پاروا سگ

روش‌های تشخیص ابتلا سگ خانگی به پارواویروس، به دامپزشک کمک می کند که بعد از بررسی علائم سگ مبتلا به پارواویروس، این بیماری را تایید و یا حتی رد کند. برخی از مهمترین روش های تشخیصی عبارتند از:

  • استفاده از کیت‌های تشخیصی
  • نمونه گیری از خون
  • PCR
  • نظارت کامل بر علائم بروز یافته در سگ خانگی

به طور کلی، با بررسی علائم بالینی و به کمک تست‌های تشخیصی، می‌توان ابتلا سگ خانگی را به این بیماری تشخیص داد.

کیت مثبت

قیمت کیت پاروا ویروس
اگر علائمی مانند بی حالی، استفراع و یا اسهال را به دامپزشک بگویید او به بیماری پاروا مشکوک می شود. باید افزود که در ایران در حال حاضر برای تشخیص مثبت و منفی بودن بیماری از کیت های سریع استفاده می شود. به این گونه که پزشک مقداری از مدفوع سگ را رقیق می کند و داخل کیت می ریزد و جواب آن را بعد از 10 دقیقه می تواند مشاهده کند. اگر 2 خط نوار کیت قرمز شود نشان دهنده مثبت بودن آزمایش است و نشان می دهد که سگ به پاروا مبتلا شده است. برای خرید کیت پاروا ویروس و یا دانستن قیمت دقیق آن می توانید با شماره های سایت تماس بگیرید.

شرایط نگهداری از سگ مبتلا به پارواویروس

مدیریت سریع بیماری و نیز جلوگیری از شیوع عفونت، دو علت اساسی در اهمیت دقت در نگهداری سگ مبتلا به پارواویروس هستند. برای همین بهتر است با رعایت برخی از مهمترین نکات از سگ مبتلا به پارواویروس خود نگهداری کنید،  از جمله:

  • جداسازی سگ بیمار: برای پیشگیری از انتقال عفونت به سایر حیوانات خانگی، سگ مبتلا به پارواویروس را باید از سایر حیوانات جدا کنید. محل خاصی را برای نگهداری از سگ بیمار اختصاص دهید.
  • دقت در تغذیه و میزان آب مصرفی: در طول قرنطینه، برای تسریع بهبودی سگ، حیوان خانگی شما باید به آب و غذای کافی دسترسی داشته باشد. برای کاهش مشکلات گوارشی، برای سگ مبتلا به ویروس پاراوا، غذای نرم و دمنوش های درمانی آماده کنید.
  • مراقبت دامپزشکی: در طول قرنطینه، سگ مبتلا به پارواویروس باید تحت درمان یک دامپزشک باشد‌.
  • دقت در بهداشت محیط: برای کاهش احتمال انتقال پارواویروس به سایر حیوانات، محیط نگهداری سگ بیمار باید به صورت منظم ضد عفونی شود.
  • پایش علائم بالینی: علائم سگ خانگی خود را کنترل کنید و در صورت تشدید عوارض به دامپزشک اطلاع دهید.

با رعایت این نکات، زمان بهبودی سگ خانگی شما کاهش می‌یابد. اما در صورت تشدید علائم و بدتر شدن وضعیت سگ خانگی خود بهتر است سریعا با دامپزشک تماس بگیرید.

ایا ویروس پاروا از سگ به انسان منتقل می شود؟

سوالی که ذهن خیلی از افرادی که سگ دارند، را درگیر می کند، این است که آیا این بیماری به انسان ها سرایت می کند؟ در این باره باید بگوییم که بیماری پاروا در انسان رایج تر از چیزی است که فکر می کنیم، مخصوصاً در بین کودکان. البته باید افزود افرادی که سیستم ایمنی قوی دارند، به سرعت بهبود پیدا می کنند، به همین دلیل این افراد را این مریضی مدت کمی درگیر خود می کند. در مقابل افراد مسن، کودکان و هم چنین افرادی که سیستم ایمنی بدن آن ها ضعیف است، شاید تا مدت ها و ماه ها درگیر این بیماری شوند. این بیماری در انسان ها ممکن است باعث ایجاد التهاب و حتی درد در مفاصل شود.

درمان ویروس پاروا در سگ

از آنجایی که پاروویروس یک عفونت خطرناک و گاها کشنده است، درمان سگ بیمار باید هر چه سریع تر آغاز شود. مراحل درمان بیماری پاروا سگ که دامپزشک ممکن است از آنها استفاده کند، عبارتند از:

  • تشخیص

پس از تشخیص قطعی، درمان سگ باید به سرعت آغاز شود‌.

  • هیدراتاسیون سگ بیمار

یکی از اصول مهم درمان پارواویروس در سگ‌ها، هیدراتاسیون بدن حیوان است. اسهال و استفراغ شدید ناشی از بیماری پاروویروس، باعث از دست رفتن آب و الکترولیت بدن سگ می‌شود. بنابراین باید آب و الکترولیت از دست رفته حیوان جبران شود.

  • تغذیه سگ بیمار

سگ مبتلا به پارواویروس دچار بی اشتهایی و ضعف می‌شود. بنابراین باید از روش های تغذیه مکمل و جایگزین و نیز تزریق مایعات استفاده شود. باید نیازهای غذایی سگ بیمار به طور کامل رفع شود.

  • دارودرمانی

در برخی موارد دامپزشک برای بهبود وضعیت درمانی سگ مبتلا به ویروس پاروا، داروهای ضد ویروس مناسب تجویز می‌کند. با وجود اینکه داروی خاصی برای درمان پارواویروس سگ تایید نشده است، اما در شرایط اضطراری دامپزشک می‌تواند از برخی داروهای انسانی مناسب برای درمان پارواویروس سگ استفاده کند.

  • پیشگیری از بروز عفونت‌های ثانویه

در طول درمان پارواویروس سگ، سیستم ایمنی دچار ضعف می‌شود. با تضعیف سیستم ایمنی، شرایط برای بروز سایر انواع عفونت‌ها مهیا می‌شود. بنابراین باید از داروهای آنتی بیوتیک و آنتی باکتریال مناسب برای پیشگیری از بروز عفونت‌های ثانویه در سگ خانگی استفاده کنید‌.

  • حفظ شرایط قرنطینه

تا زمان بهبودی کامل، برای پیشگیری از شیوع عفونت و ابتلا سایر حیوانات خانگی به پارواویروس، سگ بیمار باید در یک محیط ایزوله نگهداری شود‌.

با رعایت این نکات، احتمال بهبودی سگ بیمار افزایش پیدا می‌کند. باید تلاش کنید که ضعف سیستم ایمنی سگ، باعث بدتر شدن وضعیت سلامتی حیوان خانگی‌تان نشود. بنابراین باید تا جای ممکن سیستم ایمنی و وضعیت تغذیه‌ای حیوان خانگی خود را بهتر کنید. در عفونت‌های ویروسی، تقویت سگ بیمار یکی از اصول هر برنامه درمانی است.

غذای سگ مبتلا به ویروس پاراوا

به علت ضعف و بی اشتهایی ناشی از پاروویروس، تغذیه سگ مبتلا به این بیماری اهمیت بالایی دارد. از جمله نکات مهم در تغذیه سگ مبتلا به پارواویروس، عبارت‌اند از:

  • آماده کردن غذاهای آسان هضیم: برای بهبود اشتها و وضعیت گوارشی سگ بیمار، از غذاهای آسان هضم مانند گوشت مرغ و گوساله استفاده کنید. پاروویروس توانایی هضم گوارشی سگ را کاهش می‌دهد. بنابراین باید از غذاهای سبک در رژیم غذایی حیوان استفاده کرد‌.

 

  • تقسیم وعد‌ه‌های غذایی: برای بهبود بازدهی گوارشی و تحت فشار قرار نگرفتن دستگاه گوارشی سگ بیمار، به جای وعده‌های غذایی حجیم و سنگین، از وعده‌های کوچک و متعدد استفاده کنید‌.

 

  • استفاده از مواد غذایی حاوی الکترولیت: برای جبران کمبود ناشی از اسهال و استفراغ، از مواد غذایی حاوی سدیم و پتاسیم بالا برای جبران الکترولیت از دست رفته سگ خانگی خود استفاده کنید‌.

 

  • استفاده از مکمل‌های غذایی: برای بهبود وضعیت تغذیه‌ای، می‌توانید از مکمل‌های ویتامینی و معدنی در رژیم غذایی سگ خانگی خود استفاده کنید.

 

  • تامین آب مورد نیاز سگ: در طول درمان پارواویروس سگ، ضروری است که تمام آب مورد نیاز بدن سگ خانگی تامین شود. بنابراین آب بخش اساسی رژیم غذایی سگ مبتلا به ویروس پاراوا را تشکیل می‌دهد.

سوالات متداول

آیا ویروس پاراوا از سگ به انسان منتقل می‌شود؟

با وجود اینکه ویروس پاروا در سگ ها شناخته شده است، اما گزارش‌های بسیار نادری از انتقال این ویروس به انسان از سگ بیمار وجود دارد. بنابراین برای اینکه خیالتان کاملا راحت باشد، در طول درمان حیوان خانگی خود، نکات بهداشتی را رعایت و محیط را به خوبی ضد عفونی کنید تا ویروسی در خانه باقی نماند.

بیماری پاروا ویروس چند روز طول می‌کشد؟

علائم اولیه بیماری مانند اسهال و استفراغ در عرض چند روز ظاهر می‌شوند. با این حال موارد شدید و خطرناک این بیماری ویروسی ممکن است تا چند هفته سگ بیمار را درگیر کنند. بسته به شدت آلودگی و بار ویروسی بدن، مدت زمان درمان این بیماری ممکن است کوتاه یا طولانی باشد.

چگونه می‌توانیم از انتقال پارواویروس در سگ‌ ها جلوگیری کنیم؟

در همان ساعات ابتدایی بروز علائم، سگ خانگی بیمار خود را قرنطینه کنید. سپس محل نگهداری و مکانی را که در چند روز اخیر سگ خانگی را در آن نگهداشته بودید، ضد عفونی کنید. در طول درمان نیز سگ باید در وضعیت قرنطینه باشد و محل نگهداری حیوان بیمار به خوبی ضد عفونی شود.

آیا با تزریق واکسن باز هم ممکن است سگ به ویروس پاراوا مبتلا شود؟

با وجود اینکه واکسیناسیون یک روش مناسب برای پیشگیری از بروز بیماری های مختلف در سگ های خانگی است، اما هیچ واکسنی محافظت ۱۰۰ درصدی ایجاد نمی‌کند. علاوه براین واکسیناسیون ضد پاروویروس برای سگ‌هایی موثر است که قبلا به این عفونت ویروسی مبتلا نشده‌اند.

بنابراین پیشگیری از انتقال بیماری از سگ‌های بیمار به حیوان سالم و به روز رسانی واکسیناسیون برای پیشگیری از بروز عفونت پاروویروس، ضروری است.

 

جمع بندی

بیماری پاروا در سگ چیست؟

بيماري پاروا از یکی از کشنده ترین بیماری های ویروسی در سگ ها می باشد که بیشتر سگ های توله و جوان را درگیر خود می کند، این بیماری به اسهال خونی نیز معروف می باشد.

علائم بیماری پاروا در سگ چیست؟

از علائم بیماری پاروا در سگ ها می توان به مواردی مانند: اسهال بد بو همراه با خون، استفراغ، سقوط ناگهانی، از دست دادن اشتها، افسردگی، تب و یا حتی مرگ ناگهانی سگ اشاره کرد.

درمان های عمومی بیماری پاروا در سگ شامل چیست؟

این درمان ها شامل: دارو های ضد استفراغ و یا ضد تهوع برای پیشگری و مقابله با حالت تهوع و استفراغ، مایعات داخل وریدی برای تأمین آب بدن حیوان، آنتی ‌بیوتیک برای جلوگیری از سپسیس و … می باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید